Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Promocja polskiej branży medycznej w latach 2018-2019 - stoiska na targach MEDICA i ARAB HEALTH

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Woińska | 2019-12-13 15:13:05
branża medyczna, targi, medica 2018, arab health 2019, medica 2019, polskie stoiska narodowe, polska agencja rozwoju przedsiębiorczości, parp, ministerstwo rozwoju, mr, dusseldorf, niemcy, dubaj, zea

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, we współpracy z Ministerstwem Rozwoju, zorganizowała polskie stoiska narodowe na najważniejszych targach medycznych: MEDICA w Dusseldorfie i Arab Health w Dubaju. Stoiska cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, zarówno wśród polskich firm jak i zagranicznych zwiedzających.

 

MEDICA 2019

Targi MEDICA odbyły się w dniach 18-21 listopada 2019 r. Co roku, od przeszło czterdziestu lat, do Dusseldorfu przyjeżdżają wystawcy z całego świata, prezentując produkty i usługi w siedmiu kategoriach - elektromedycyna, technika laboratoryjna, diagnostyka, fizjoterapia, materiały eksploatacyjne, technologia informacyjna i komunikacyjna oraz usługi medyczne i publikacje. W 2019 r. zaprezentowało się około 5500 wystawców, a wśród nich producenci sprzętu medycznego z Polski. Liczba zwiedzających wyniosła 121 tys. osób z ok. 170 krajów.

 

Udział w targach to znakomita okazja do budowania świadomości marki, jej promocji oraz do nawiązywania relacji biznesowych - oprócz specjalistów-praktyków, wśród odwiedzających znajdziemy ordynatorów, zarządców szpitali, przedstawicieli systemów opieki zdrowotnej, jak i dystrybutorów sprzętu medycznego.

 

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości po raz trzeci z rzędu zorganizowała na targach MEDICA polskie stoisko narodowe. Polscy producenci sprzętu medycznego mogli nieodpłatnie promować na nim swoją ofertę oraz, w wygodnych warunkach, prowadzić rozmowy biznesowe z potencjalnymi kontrahentami. Na powierzchni blisko 240 m2 zaprezentowano ofertę ok. 150 firm z kraju.

 

- Polskie stoisko jest imponujące. Jest duże i wszechstronne. Mamy miejsce, gdzie możemy pokazać swoje produkty oraz porozmawiać z klientami, a także popatrzeć na działania konkurencji np. ze Stanów Zjednoczonych czy Indii. Stoisko jest potrzebne, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorców - mówi Małgorzata Wrona z Intec Medical, która na targach promowała m.in. inhalator Mesh oraz ciśnieniomierz telemedyczny.

 

Inną polską firmą korzystającą ze stoiska narodowego był PelviFly. To startup telemedyczny rozwiązujący problemy kobiet - za pośrednictwem specjalnego urządzenia i aplikacji mobilnej pozwala zdalnie ćwiczyć mięśnie dna miednicy.

 

- Po raz drugi bierzemy udział w wyjeździe na targi MEDICA organizowanym przez PARP. To dobra inicjatywa. Stoisko jest miejscem, które skupia polskie młode i innowacyjne firmy i pozwala nam poznać zarówno dystrybutorów, jak i partnerów naukowych z różnych krajów. Widzimy się po raz kolejny z firmami, z którymi już współpracujemy. Jest to miejsce, gdzie możemy porozmawiać. Poznajemy też nowych partnerów - mówi Gabriel Herman, współzałożyciel PelviFly.

 

- Obecność na targach Medica to dla nas obowiązkowy punkt w kalendarzu corocznych branżowych spotkań. To tutaj udało nam się w przeszłości zainicjować nasze najważniejsze biznesowe partnerstwa, które z czasem przerodziły się w wieloletnią, trwałą współpracę. Tu spotykamy się "na żywo" z zagranicznymi kontrahentami, z którymi na co dzień, ze względu na dzielącą nas odległość, współpracujemy głównie za pośrednictwem maili czy komunikatorów. Targi w Düsseldorfie dają również możliwość zaprezentowania naszej oferty nowemu gronu odbiorców. Podpatrujemy co innowacyjnego dzieje się w branży, w którym kierunku warto się rozwijać, jak udoskonalać naszą ofertę, tak żeby być bliżej potrzeb pacjentów i lekarzy. Udział w targach w ramach narodowego stoiska jest dla nas ponadto atrakcyjny ze względów ekonomicznych i prestiżowych - mówi Paweł Karłowicz, prezes firmy Sonomed, która była kolejną polską firmą współtworzącą stoisko narodowe. Przedsiębiorstwo z Warszawy specjalizuje się m.in. w produkcji urządzeń ultradźwiękowych oraz sond dopplerowskich i sprzedaje sprzęt do państw UE, Szwajcarii, Norwegii oraz pojedynczych państw azjatyckich i Ameryki Południowej.

 

Polskie firmy mogły wraz z partnerami wziąć udział w spotkaniu networkingowym oraz w giełdzie kooperacyjnej zorganizowanej przez sieć Enterprise Europe Network. W tegorocznej edycji giełdy uczestniczyło ponad 330 firm z 35 krajów.

 

Termin targów MEDICA zbiegł się z ogłoszeniem przez Agencję konkursu grantowego w ramach Funduszy Norweskich, w którym polskie firmy mogą uzyskać dofinansowanie m.in. na inwestycje wprowadzające na rynek produkty poprawiające jakość życia osób z ograniczeniami funkcjonalnymi.

 

Pierwszego dnia targów Agencja zorganizowała miniseminarium, na którym polskim przedsiębiorcom przedstawiono możliwości dofinansowania ww. inwestycji w ramach grantów. Po seminarium odbyły się spotkania b2b polskich przedsiębiorców z firmami norweskimi obecnymi na targach MEDICA 2019. Udział w spotkaniach był idealną okazją do nawiązania partnerstwa z firmą norweską do wspólnej realizacji projektu. Takie partnerstwa znacząco zwiększają szansę na otrzymanie grantu.

 

 

ARAB HEALTH 2019

W dniach 28-31 stycznia 2019 odbyły się największe i najważniejsze targi branży medycznej Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej - Arab Health w Dubaju, gdzie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości na zlecenie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii zorganizowała stoisko narodowe o powierzchni 288 m2, na którym materiały promocyjne (drukowane i audiowizualne) zaprezentowało 108 firm z Polski, z czego ponad 50 z nich to przedsiębiorstwa nie mające statusu samodzielnego wystawcy, czyli nie posiadające własnego stoiska.

 

Dla większości z nich stoisko narodowe było jedyną możliwością, aby zaprezentować się na targach i odbyć w sprzyjających warunkach rozmowy biznesowe z zagranicznymi partnerami na specjalnie w tym celu wydzielonej przestrzeni. Przedsiębiorcy skupieni wokół stoiska zorganizowanego przez PARP przeprowadzili ponad 600 takich rozmów. Dla wielu z nich, odbywająca się w Dubaju impreza jest równie ważna, co targi MEDICA w Dusseldorfie, bo oprócz partnerów z regionu, przyjeżdżają tu klienci z całego świata. W targach uczestniczyli przedsiębiorcy, którzy dopiero zaczynają budować sieć partnerów i szukają tu swoich pierwszych klientów, jak i firmy mające już kontakty w regionie.

 

- Dzięki współpracy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości mogliśmy w tym roku zaprezentować swoją ofertę na Arab Health. Stoisko było spektakularne. Gdyby nie ono, pewnie by mnie tutaj w tym roku nie było. Odbyłam ważne spotkania z dotychczasowymi partnerami handlowymi. Udało mi się też nawiązać kilka nowych relacji biznesowych. Mam nadzieję, że w przyszłości również będę mogła wykorzystać taką sposobność - mówi Hanna Jurkiewicz z firmy JBG-2, która jest producentem kabin do terapii ogólnoustrojowej CryoSpace. Dla firmy z Rybnika rynek bliskowschodni jest atrakcyjny z dwóch względów. Po pierwsze jest rynkiem zamożnym, po drugie otwartym na innowacyjne produkty i terapie. - Krioterapia jest niecodzienną terapią, ale mam nadzieję, ze to się wkrótce zmieni. Uświadamiamy rynek, komunikujemy korzyści - dodaje Hanna Jurkiewicz, która reprezentowała firmę na targach w Dubaju.

 

Według danych GUS, eksport sprzętu medycznego z Polski nabiera tempa. Od stycznia do listopada 2018 polscy producenci sprzętu medycznego sprzedali zagranicę towary o wartości 1,99 mld EUR. W całym 2017 roku wartość eksportu wyniosła 1,83 mld EUR, wobec 1,05 mld EUR w roku poprzednim. Jak podkreślają przedsiębiorcy związani z branżą, udział w jednych z największych targów medycznych na świecie zwiększa szansę na podtrzymanie tego trendu oraz zwiększenie eksportu do państw Bliskiego Wschodu oraz Afryki Północnej.

 

Na stoisku narodowym podczas Arab Health ofertę promowały przedsiębiorstwa z różnych sektorów branży - od producentów narzędzi medycznych, mebli szpitalnych i sprzętu rehabilitacyjnego, po producentów urządzeń diagnostycznych oraz dostawców rozwiązań na styku medycyny i technologii teleinformatycznych. Ze stoiska skorzystały m.in. firmy promowane przez podwystawców, czyli takie instytucje otoczenia biznesu jak Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Warmińsko-Mazurską Agencję Rozwoju Regionalnego, Klaster Lubelska Medycyna, Medsilesia Śląską Sieć Wyrobów Medycznych, Polski Klaster Eksportowy oraz Miasto Łódź.

 

W tej edycji targów udział wzięło ponad cztery tysiące podmiotów z całego świata.

 

 

MEDICA 2018

Targi MEDICA odbyły się w dniach 12-15 listopada 2018 r. w Dusseldorfie. To największe i najważniejsze na świecie targi branży medycznej, które tematycznie obejmują wszystkie sektory szpitalnej opieki medycznej. To światowe forum medycyny, które co roku prezentuje pełne spektrum opieki ambulatoryjnej i szpitalnej: od techniki laboratoryjnej i diagnostycznej, produktów do fizykoterapii i materiałów pomocniczych, sprzętu elektromedycznego, technicznego oraz technologii informatycznych i komunikacyjnych dla placówek służby zdrowia, aż po wykończenie i wyposażenie pomieszczeń.

 

Organizatorzy szacują, że ostatnią edycję targów MEDICA odwiedziło ponad 130 tys. osób z całego świata. Dla producentów sprzętu medycznego z Polski była to świetna okazja do zaprezentowania swoich rozwiązań, nie tylko klientom z Unii Europejskiej, którzy są głównym odbiorcą polskich urządzeń medycznych, ale też klientowi globalnemu - z Azji, Bliskiego Wschodu, Afryki czy obu Ameryk. Polscy przedsiębiorcy brali udział zarówno w spotkaniach dwustronnych umówionych jeszcze przed wyjazdem na targi, jak i tych zorganizowanych już na miejscu.

 

Według danych GUS, eksport sprzętu medycznego z Polski nabiera tempa. W 2017 roku jego wartość wyniosła 1,8 mld EUR, wobec 1,1 mld EUR w roku poprzednim. Jak podkreślają przedsiębiorcy związani z branżą, udział w jednych z największych targów medycznych na świecie zwiększa szansę na podtrzymanie tego trendu.

 

Odpowiedzią na ich zainteresowanie zgłaszane w poprzednich latach było zorganizowanie przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, we współpracy z Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, stoiska narodowego o powierzchni 240 m2, na którym promowana była oferta ponad 140 firm z kraju. Większość z nich skorzystała również z przestrzeni udostępnionej do spotkań B2B w ramach stoiska - specjalnie w tym celu wydzielonych pomieszczeń, jak i przestrzeni otwartej. Dla wielu firm, zwłaszcza tych małych, których jeszcze nie stać na organizację własnego stoiska, była to jedyna możliwość, by odbyć w sprzyjających warunkach rozmowy z zagranicznymi partnerami. Takich spotkań biznesowych na polskim stoisku narodowym odbyło się ponad dziewięćset.

 

- Dzięki stoisku mieliśmy okazję zaprezentować nasz produkt szerszej publiczności. Zainteresowanie było duże. Ludzie podchodzili, pytali o szczegóły, o cenę, prosili o kontakt - mówi Katarzyna Dąbkiewicz z firmy U.B.M Kotasińska. Przedstawiciele wielu z tych firm liczą na to, że również i w przyszłym roku będą mogli skorzystać z gościnności stoiska narodowego. - Mamy nadzieję, że ta inicjatywa będzie kontynuowana w latach następnych i będziemy mieli możliwość uczestniczenia w kolejnych edycjach - dodaje Michał Wyciślik z firmy Innow zajmującej się produkcją mebli medycznych.

 

Polskie firmy promujące się za pośrednictwem stoiska narodowego mogły wraz z partnerami wziąć udział w spotkaniu networkingowym oraz w giełdzie kooperacyjnej zorganizowanej przez sieć Enterprise Europe Network. Jak podkreślają przedsiębiorcy, na tego typu targach liczy się nie tylko możliwość poznania nowych partnerów, ale też podtrzymanie i rozwój istniejących relacji.

 

- Naszym priorytetem były spotkania z dystrybutorami, z którymi współpracujemy, natomiast nie znamy się z nimi osobiście. Są to nieocenione kontakty. Pozwalają przenieść na wyższy poziom relacje z partnerami. MEDICA to świetna okazja do tego, by ich tutaj spotkać. Targi odwiedziło mnóstwo osób. Przyjeżdżają tu wszyscy związani z branżą. W przyszłym roku też chcemy być obecni w Dusseldorfie - deklaruje Artur Kołosiński, menedżer ds. marketingu w firmie Pro Project zajmującej się produkcją urządzeń (m.in. tzw. fantomów) do diagnozowania urządzeń medycznych. Jej głównymi partnerami są dystrybutorzy, dzięki którym produkty firmy są dostępne w ponad 110 państwach. Tam za ich pośrednictwem trafiają do klienta końcowego, czyli fizyków i inżynierów kontrolujących jakość urządzeń medycznych w szpitalach. - Oprócz nawiązania osobistych relacji z dystrybutorami, z którymi już współpracujemy, udało się poznać też potencjalnie kilku nowych. Najprawdopodobniej będziemy mieli dystrybutora w Angoli, gdzie dotychczas nie byliśmy obecni. Podsumowując nasz pobyt tutaj: nie tylko osiągnęliśmy nasze cele związane z obecnością w Dusseldorfie, ale przekroczyliśmy je o jakieś 50-60 proc. - dodaje Artur Kołosiński.

 

Udział w targach pozwala też na przyjrzenie się zagranicznej konkurencji z bliska i zapoznanie się z najnowszymi trendami w branży. - Mogliśmy poznać nie tylko potencjalnych partnerów i zaprezentować nasze produkty i narzędzia, które zostały w ostatnim czasie wprowadzone na rynek, ale też zobaczyć co w ofercie mają konkurencyjne w stosunku do nas firmy - mówi Natalia Wolczyńska z firmy Inmed-Karczewscy. Przedstawiciele firmy codziennie odbywali wiele spotkań, zarówno tych umówionych z wyprzedzeniem, jak i zainicjowanych na miejscu. Te ostatnie były pokłosiem prezentacji produktów, które przykuły uwagę odwiedzających. Przedstawicielka tej firmy również deklaruje chęć obecności na targach na stoisku narodowym w przyszłym roku.

 


Polskie stoiska narodowe na targach MEDICA 2018 i MEDICA 2019 w Dusseldorfie oraz ARAB HEALTH 2019 w Dubaju zostały zorganizowane przez PARP w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej (poddziałanie 3.3.2 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój).