Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Program Polska Wschodnia pozwala firmom otwierać się na zagraniczne rynki

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Woińska | 2016-04-19 09:52:26
program polska wschodnia, polska wschodnia, zagraniczne rynki, msp, internacjonalizacja mśp, internacjonalizacja, popw, eksport, dofinansowanie, wsparcie, dotacja

10 mln zł wynosi budżet pierwszego konkursu w działaniu Internacjonalizacja MŚP Programu Polska Wschodnia (POPW). Nabór wniosków rozpoczął się 15 kwietnia br. Wnioski o dofinansowanie projektów, do 20 maja br., przyjmuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

"Ofertę kierujemy do firm, które są zainteresowane prowadzeniem działalności eksportowej, ale potrzebują do tego merytorycznej i finansowej pomocy. Dotyczy ona przede wszystkim przedsiębiorstw, które nie wychodziły jeszcze ze swoją ofertą na zagraniczne rynki" – zaznaczył wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak.

Kto może ubiegać się o wsparcie?

 

W konkursie mogą wziąć udział mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa z pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego, którzy mają w swojej ofercie co najmniej jednej produkt (wyrób lub usługę) do sprzedaży za granicą.

 

Na co dotacja?

"Wsparcie udzielane jest dwuetapowo. Najpierw firmy mogą starać się o dotację na określenie ich potencjału do wejścia na zagraniczny rynek oraz na opracowanie odpowiedniego modelu biznesowego. Gdy zrealizują projekt, będą miały szansę zdobyć kolejne dofinansowanie – tym razem na przygotowanie do wdrożenia przyjętego modelu" – wyjaśnił wiceminister Hamryszczak.

Rozpoczęty w kwietniu nabór wniosków dotyczy pierwszego etapu Internacjonalizacji MŚP. Przedsiębiorcy mogą ubiegać się maksymalnie o 50 tys. zł na usługi doradcze związane z opracowaniem nowego modelu biznesowego, który doprowadzi do umiędzynarodowienia działalności firmy.

 

Fundusze unijne można przeznaczyć na:

  • analizę potencjału w zakresie eksportu;
  • oszacowanie możliwości sprzedaży;
  • dobór najefektywniejszych narzędzi marketingowych, wyszukanie dostępnych źródeł zewnętrznego finansowania działalności eksportowej oraz instrumentów finansowych obniżających ryzyko eksportowe (kredyty eksportowe, fundusze poręczeniowe i gwarancyjne, fundusze dotacji, transakcje terminowe).

 

Aby ubiegać się o dotację, przed złożeniem wniosku trzeba wyłonić wykonawcę usług doradczych na opracowanie modelu biznesowego oraz podpisać z nim warunkową umowę (będzie ona realizowana, jeśli projekt zakwalifikuje się do wsparcia). Potencjał oraz doświadczenie wybranego wnioskodawcy są jednym z kryteriów, na podstawie których projekty zostaną wybrane do dofinansowania.

 

Ogłoszenie o konkursie

 

I etap działania Internacjonalizacja MŚP otworzy firmom drogę do zdobycia w drugim etapie nawet 0,5 mln zł na usługi doradcze oraz zakup wartości niematerialnych i prawnych związanych z przygotowaniem do wdrożenia opracowanego modelu, a także na udział w targach i misjach handlowych. Ogłoszenie konkursu z budżetem 200 mln zł, zaplanowano na grudzień tego roku.