SPECJALNE STREFY EKONOMICZNE (SSE)
Specjalne Strefy Ekonomiczne (SSE) to wydzielone obszary kraju, na których może być prowadzona działalność gospodarcza na preferencyjnych warunkach. W ramach SSE przedsiębiorcy mogą liczyć na liczne udogodnienia, do których należą:
- pomoc publiczna w postaci ulg i zwolnień z podatków dochodowych,
- obecność niezbędnej dla przemysłu infrastruktury,
- dostępność atrakcyjnych gruntów inwestycyjnych,
- wsparcie administracyjne w kwestiach prawnych,
Przedsiębiorcy lokujący swe inwestycje na terenie SSE mogą korzystać z pomocy publicznej, udzielanej w formie zwolnień z podatku dochodowego, z tytułu:
- kosztów nowej inwestycji lub
- tworzenia nowych miejsc pracy
Wysokość zwolnienia z podatków jest uzależniona od wielkości firmy i wynosi:
- 70% - mikro i małe przedsiębiorstwa,
- 60% - średnie przedsiębiorstwa,
- 50% - duże przedsiębiorstwa.
Korzystanie z pomocy z tego tytułu wymaga:
- prowadzenia działalności gospodarczej przez okres nie krótszy niż 5 lat,
- utrzymania własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, przez okres 5 lat, przy czym okresy te ulegają skróceniu do 3 lat w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw.
Podstawą do korzystania z pomocy publicznej jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE. Zezwolenia wydaje spółka zarządzająca SSE w drodze przetargu łącznego lub rokowań.
Warunki ubiegania się o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE:
- projekt musi być nową inwestycją,
- minimalne nakłady inwestycyjne to 100 000 EURO, przy czym minimalny wkład własny inwestora wynosi 25%,
- rodzaj działalności planowanej do uruchomienia w strefie musi kwalifikować się do udzielenia zezwolenia,
- utworzenie nowych miejsc pracy.
Istnieje możliwość zwolnienia z podatku od nieruchomości - jest to uzależnione od decyzji gminy, na terenie której położone są działki w ramach podstrefy.
Na terenie województwa lubelskiego funkcjonują 4 Specjalne Strefy Ekonomiczne (SSE):
- SSE "Starachowice"
- SSE Euro-Park Mielec
- SSE Tarnobrzeg Euro-Park WISŁOSAN
- Pomorska SSE
W tym 18 podstref Specjalnych Stref Ekonomicznych (PSSE):
- Jedna w ramach SSE "Starachowice"
1. Puławy - 119,31 ha
- Siedem w ramach SSE Tarnobrzeg Euro-Park WISŁOSAN
2. Łuków - 40,52 ha
3. Tomaszów Lubelski - 10,56 ha
4. Janów Lubelski - 36,41 ha
5. Kraśnik - 23,48 ha
6. Horodło - 5,30 ha
7. Ryki - 4,46 ha
8. Radom - gmina Poniatowa - 7,7 ha
-
Dziewięć w ramach SSE Euro-Park Mielec
9. Radzyń Podlaski - 7,62 ha
10. Rejowiec Fabryczny - 27,10 ha
11. Lubartów - 19,78 ha
12. Lublin - 118 ha
13. Chełm - 20,62 ha
14. Zamość - 53,52 ha
15. Międzyrzec Podlaski - 8,93 ha
16. Kraśnik - 2,29 ha
17. Krasnystaw - 2,62 ha
- Jedna w ramach Pomorskiej SSE
18. Biała Podlaska - 96 ha
Strefa Aktywności Gospodarczej (SAG)
Poza Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi (SSE) funkcjonują również inne tereny, w których inwestorzy mogą prowadzić działalność gospodarczą na preferencyjnych warunkach. Na strefach ekonomicznych walory gospodarcze województwa lubelskiego się nie kończą. Potencjalni inwestorzy mają do dyspozycji wolne tereny typu greenfields, jak i obiekty gotowe do zagospodarowania, tzw. brownfields.
Strefy Aktywności Gospodarczej (SAG) to wydzielone i przygotowane do inwestycji obszary, odpowiadające zapotrzebowaniu nowych inwestorów. Tworzone są najczęściej przez samorządy lokalne, poprzez wyznaczanie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego terenów aktywności gospodarczej, o preferencyjnie przygotowanych warunkach inwestycyjnych, a także finansowych określonych w innych dokumentach (np. zwolnienia z podatków lokalnych). Wybrane obszary zostają wyposażone w odpowiednią infrastrukturę (np. budowa lub modernizacja dróg, sieci kolejowej, sieci uzbrojenia terenu), a przedsiębiorcom oferuje się korzystne warunki inwestycyjne.
Do najistotniejszych narzędzi i działań, które będą przyciągały inwestorów do SAG i jednocześnie świadczyły o potencjale danej strefy należą:
- przygotowanie infrastrukturalne obszaru uzbrojonego w podstawowe media, wkomponowanego w sieć komunikacyjną nie tylko lokalną, ale również regionalną, a nawet krajową;
- korzyści finansowe, na które składają się propozycje ulg podatkowych, ceny gruntu (lub dzierżawy);
- intensywne działania informacyjne i promocyjne terenu przeznaczonego pod aktywność;
- pomoc inwestorom w procesach inwestycyjnych, administracyjnych i zatrudnienia; przygotowanie prawne gruntu i jego położenie, ułatwiające i przyspieszające proces inwestycji;
- odpowiedni klimat społeczno-kulturowy wśród społeczności lokalnej.
Obok ułatwień inwestycyjnych, będących głównym powodem tworzenia stref, stały się one także platformą do tworzenia powiązań kooperacyjnych i przyciągania kolejnych inwestorów zachęcanych przez podmioty już funkcjonujące w strefach. Tereny te mogą w przyszłości pełnić wiodącą rolę w pobudzaniu rozwoju gospodarki.
Główne założenie funkcjonowania SAG i SSE to oddziaływanie na rozwój społeczno-gospodarczy, przekładający się na wzrost liczby przedsiębiorstw, zwiększenie konkurencyjności regionu, tworzenie nowych miejsc pracy i rozwój eksportu. Mogą pojawić się także pośrednie efekty w postaci wprowadzania produkcji o wyższym poziomie zaawansowania technologicznego, zagospodarowania obszarów zdegradowanych czy tworzenia inicjatyw klastrowych. Są to czynniki rozwoju regionu i podnoszenia jego atrakcyjności inwestycyjnej.
Dostępne tereny inwestycyjne znajdują się w bazie danych.
Zwolnienia z podatków i opłat lokalnych
Zachęty inwestycyjne w ramach pomocy regionalnej występują także na poziomie lokalnym i są oferowane przez władze gmin. Wśród nich najistotniejszą rolę pełnią zwolnienia z podatków i opłat lokalnych, dotyczące w szczególności podatków od nieruchomości (grunty, budynki i budowle lub ich części), środków transportu, podatku rolnego i leśnego, natomiast w grupie opłat lokalnych - opłat targowych. Zwolnienie z podatku od nieruchomości i środków transportu ustanawiane jest w drodze uchwały przez radę gminy i przyznawane przedsiębiorcom po spełnieniu wszystkich wymagań zawartych w sporządzonym przez władze dokumencie. Jednak wysokości stawek nie mogą przekroczyć stawek maksymalnych corocznie waloryzowanych przez Ministra Finansów i ogłaszanych w drodze obwieszczenia. Każda gmina samodzielnie ustala tryb przyznawania ulgi i kształtuje stawkę podatku (z uwzględnieniem zapisów nadrzędnych aktów prawnych), biorąc pod uwagę planowane nakłady inwestycyjne i liczbę tworzonych nowych miejsc pracy.
W wielu miastach i gminach województwa lubelskiego inwestorzy mogą skorzystać z ulg w podatku od nieruchomości. Ulgi w podatku od nieruchomości obowiązują m.in. w: Lublinie, Świdniku, Hrubieszowie, Biłgoraju, Janowie Lubelskim, Kraśniku, Opolu Lubelskim, Puławach, Białej Podlaskiej, Łęcznej.
Zwolnienia te obowiązują m.in. w przypadku:
- Realizacji nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy:
1. na terenie Podstrefy Lublin Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec.
2. na terenie Regionalnego Parku Przemysłowego Świdnik.
- Prowadzenia działalności gospodarczej w formie stołówek, bufetów i kiosków szkolnych, będących w posiadaniu placówek działających na podstawie ustawy o systemie oświaty.
- Realizacji nowych inwestycji w zakresie budowy parkingów wielopoziomowych i garaży wielopoziomowych.
- Budynków lub ich części oraz gruntów wykorzystywanych wyłącznie na cele ochrony przeciwpożarowej lub na cele świadczenia pomocy społecznej.
- Dotacje celowe na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy budynkach zabytkowych (dotacje celowe).
Przydatne linki: